Fysias on asiantuntevaa fysioterapiapalvelua sekä PhysioPilates-ohjausta tuottava yritys.
Ydinosaamisalueita ovat äitiys- ja lantionpohjan fysioterapia sekä tuki- ja liikuntaelimistön
fysioterapia.

 

YHTEYSTIEDOT

Puh. 044 2450 512

E-mail: ftanniina.sivonen@gmail.com

Äitiysfysioterapia raskausaikana

Raskausaika tuo suuria muutoksia naisen kehoon ja mieleen. Moni odottaja voi hyvin läpi raskausajan, jopa paremmin kuin koskaan ennen. Raskausaikana naisen kehossa estrogeenihormonin pitoisuus lisääntyy 100-1000 kertaisesti. Estrogeeni tuo elinvoimaa naisen keholle. Progesteronihormoni ylläpitää raskautta sekä laskee diastolista verenpainetta, se myös pehmentää kudoksia, jolloin verisuonet laajenevat ja esimerkiksi virtsaputki löystyy. Relaksiinihormoni on raskaus- ja imetysaikana erittyvä hormoni, joka niin ikään pehmentää side- ja lihaskudosta ja valmistaa kehoa synnytykseen. Kasvava kohtu muuttaa kehon painopistettä ja vatsalihaksiston voimantuotto heikkenee. Raskausaika voi siis tuoda mukanaan myös haasteita, kuten turvotusta, suonikohjuja, virtsankarkailua, ummetusta, närästystä tai lantion alueen ja selän kipuja.

Äitiysfysioterapialla pyritään vähentämään kaikkia edellä mainittuja haasteita ja tavoitteena on hyvinvoiva odottava äiti. Jo alkuraskaudessa on hyödyllistä oppia liikkumaan siten, että keho olisi valmis tuleviin muutoksiin. Raskauden edetessä äitiysfysioterapiasta saat ohjausta turvalliseen harjoitteluun kasvavan vatsan ja synnytykseen valmistautuvan, pehmenevän, kehon kanssa. Vatsalihaksiston voimantuoton heikentyessä on kuitenkin tärkeää aktivoida vatsalihasten syviä kerroksia sekä huolehtia kehon takaketjun lihasten voimantuotosta ja lihashuollosta. Rintakehän liikkuvuudesta ja yläselän lihasvoimasta huolehtiminen helpottaa närästyoireita ja auttaa palleaa toimimaan vapaammin hengityksen aikana. Suonikohjujen ja erityisesti turvotusten hoito vaikuttaa kokonaisvaltaisesti äidin hyvinvointiin. Äitiysfysioterapiasta saat ohjausta kompressiotuotteiden käyttöön, kuten hoitosukkien ja sukkahousujen. Tehokas hoitomuoto turvotukseen on myös lymfanestekiertoa edistävä hieronta.

Lantionalueen, kuten häpyliitos- ja risti-suoliluunivelten (SI), kiputilojen helpottamiseksi on tärkeää pitää pakara- ja reisilihaksisto hereillä ja vahvana. Joskus kehon painopisteen muutoksesta johtuvat lihaskireydet ylläpitävät selän- ja lantionalueen kiputiloja. Raskausajan hieronnasta on tällöin suuri apu. Joskus on tarpeen tukea kehoa myös ulkopuolelta lantio- tai selkä-vatsatuen avulla tai vähentää kehon kuormitusta jalkineiden/pohjallisten kautta. Äitiysfysioterapeutti ohjaa sinua myös näiden tuotteiden valinnassa apuvälinetarpeen ollessa ajankohtainen.

Raskausaikana lantionpohjan lihaksistoon kohdistuu painetta ja venytystä kasvavan kohdun myötä. Raskausaikana tärkeintä on oppia tunnistamaan lantionpohjan lihasten työskentely ja sitä kautta tietoinen rentouttaminen tulevaan synnytykseen valmistaen. Loppuraskausajan harjoittelussa huomioimme myös asentojen valintaa siten, että vauvalla olisi kohdussa mahdollisimman paljon tilaa ja hänen olisi helppoa asettua suotuisaan tarjontaan synnytystä ajatellen. Loppuraskaudessa tärkeimmäksi asiaksi nousee äidin rentoutuminen ja hyvä olo, jotta synnytys käynnistyisi ajallaan ja sujuisi mahdollisimman hyvin. Äitiysfysioterapiassa edistämme mielihyvähormonien, endorfiinin ja oksitosiinin, tuotantoa rentouttavan raskaushieronnan avulla.

Lämpimästi tervetuloa äitiysfysioterapiaan tärkeän matkasi aikana.