Fysias on asiantuntevaa fysioterapiapalvelua sekä PhysioPilates-ohjausta tuottava yritys.
Ydinosaamisalueita ovat äitiys- ja lantionpohjan fysioterapia sekä tuki- ja liikuntaelimistön
fysioterapia.

 

YHTEYSTIEDOT

Puh. 044 2450 512

E-mail: ftanniina.sivonen@gmail.com

Mikä on vatsakapseli ja kuinka se toimii raskausaikana sekä synnytyksen jälkeen?

Kehon tärkein tuki on keskivartalossa

Vatsakapselimme on kuin tynnyri, jonka kantena toimii pallealihas, seininä vatsa- ja selkälihakset ja pohjana lantionpohjan lihakset. Nämä kaikki lihasryhmät vaikuttavat toistensa toimintaan. Raskausaika luo haasteita vatsakapselin lihaksistolle. Vatsalihasten voimantuotto heikkenee suorien vatsalihasten väistyessä sivulle kasvavan kohdun vuoksi. Lihaksia yhdistää valkoinen jännesauma, linea alba, joka venyy mahdollistaen suorien vatsalihasten siirtymisen. Vatsalihasten voiman heikentyessä selkälihakset joutuvat ylitöihin ja selkälihaksiston voimantuoton avuksi syttyy erityisesti takareiden lihaksisto, joskus pakarakin. Erityisesti raskauden loppua kohden tärkein hengityslihaksemme, pallea, joutuu haasteiden eteen, kun sen liikelaajuus vähenee sisäelinten painautuessa kasvavan vauvan johdosta lihasta vasten. Pallean vapaaseen toimintaan voimme vaikuttaa sen työskentelyyn tutustumalla hengitysharjoitusten kautta sekä huolehtimalla lihaksiston hyvinvoinnista ja näin kehon liikkuvuudesta. Raskausaikana kasvava kohtu luo painetta ja venytystä lantionpohjan lihaksistoon, jolloin lantionpohjan lihastyön tunnistaminen sekä lihasten tietoinen rentouttaminen voi tuntua vaikealta. Raskausaikana on tärkeää keskittyä lihassupistuksen tunnistamiseen ja tätä kautta harjoitella lantionpohjan tietoista rentouttamista erilaisissa asennoissa.

Synnytyksen jälkeen

Synnytyksessä ponnistusvaihe valmistaa lantionpohjan lihaksistoa vauvan ulostuloon. Raskausaikana suoritetut lantionopohjan tunnistamis- ja rentoutusharjoitukset auttavan sinua oikea-aikaiseen ja oikean suuntaiseen ponnistamiseen kun olet jo etukäteen tutustunut lantionpohjaasi ja sen kykyyn supistua ja erityisesti rentoutua. Hyvin nopea ponnistusvaihe on usein kovempi rasitus lantionpohjan lihaksistolle ja tällöin on tärkeää jo heti ensimmäisen vuorokauden aikana synnytyksen jälkeen lähettää tietoisesti sytytysviestejä lantionpohjan lihaksille. Lantionpohjan herättelystä hyötyy ehdottomasti myös synnyttäjät, joilla ponnistuvaihe on ollut normaali tai pitkä sekä sektiosynnyttäjät.

Synnytyksen jälkeen naisen keholla on uskomaton kyky toipua. Moni kuitenkin kokee, että ryhtiä on haastava säilyttää tai on vaikeuksia pidätyskyvyssä. Vatsalihasten toiminta heikkenee jokaisella raskaana olevalla ja toiset kokevat synnytyksen jälkeen heikenneen voimantuoton vaikeutena ylläpitää ryhdikästä asentoa tai selkäkipuna. Heikentynyt vatsalihaksiston voima tai hidas jannesauman palautuminen vaikeuttaa lantionpohjan lihaksiston aktivoitumista ja heikko lantionpohjan lihaksisto hidastaa vatsalihaksiston voiman palautumista. Kehon takaosan lihakset eli selkä, pakarat ja takareidet ovat olleet raskausaikana kovan rasituksen kohteena. On yleensä välttämätöntä lähteä purkamaan myös tätä vyyhtiä, jotta kehon etuosan lihaksiston herääminen onnistuu.

Jokainen äiti hyötyy lempeästä vatsakapselin lihaksiston toimintaa sytyttävästä harjoittelusta jo heti synnytyksen jälkeen. Välttämättä ensimmäisten viikkojen aikana oma keho ei ole tärkeimpänä äidin mielessä. Onneksi koskaan ole liian myöhäistä auttaa omaa kehoa toipumaan jos ajan kuluminen ei tuo apua.