Fysias on asiantuntevaa fysioterapiapalvelua sekä PhysioPilates-ohjausta tuottava yritys.
Ydinosaamisalueita ovat äitiys- ja lantionpohjan fysioterapia sekä tuki- ja liikuntaelimistön
fysioterapia.

 

YHTEYSTIEDOT

Puh. 044 2450 512

E-mail: ftanniina.sivonen@gmail.com

Mikä on vatsakapseli ja kuinka se toimii raskausaikana sekä synnytyksen jälkeen?

Kehon tärkein tuki on keskivartalossa

Vatsakapselimme on kuin tynnyri, jonka kantena toimii pallealihas, seininä vatsa- ja selkälihakset ja pohjana lantionpohjan lihakset. Nämä kaikki lihasryhmät vaikuttavat toistensa toimintaan. Raskausaika luo haasteita vatsakapselin lihaksistolle. Vatsalihasten voimantuotto muuttuu suorien vatsalihasten väistyessä sivulle kasvavan kohdun vuoksi. Lihaksia yhdistää valkoinen jännesauma, linea alba, joka venyy mahdollistaen suorien vatsalihasten siirtymisen. Vatsalihasten voimantuoton muuttuessa kehon takaketjun lihaksistoon kohdistuu tyypillisesti normaalia enemmän kuormaa.

Erityisesti raskauden loppua kohden tärkein hengityslihaksemme, pallea, joutuu haasteiden eteen, kun sen liikelaajuus vähenee sisäelinten painautuessa kasvavan vauvan johdosta lihasta vasten. Pallean vapaaseen toimintaan voimme vaikuttaa tutustumalla sen työskentelyyn hengitysharjoitusten kautta sekä huolehtimalla koko kehon lihaksiston hyvinvoinnista. Raskausaikana kasvava kohtu luo painetta ja venytystä lantionpohjan lihaksistoon, jolloin lantionpohjan lihastyön tunnistaminen sekä lihasten rentouttaminen voi tuntua vaikealta. Raskausaikana on hyödyllistä tutustua lihassupistuksen tunnistamiseen ja tätä kautta harjoitella lantionpohjan rentouttamista erilaisissa asennoissa.

Synnytyksen jälkeen

Synnytyksessä ponnistusvaihe valmistaa lantionpohjan lihaksistoa vauvan ulostuloon. Jos äiti on jo raskausaikana tutustunut lantionpohjan tunnistamiseen ja rentouttamiseen oikea-aikainen ja oikean suuntainen ponnistaminen voi tuntua helpommalta. Jo ensimmäisen vuorokauden aikana synnytyksen jälkeen on hyödyllistä lähettää tietoisesti ns. sytytysviestejä lantionpohjan lihaksille. Konkreettisesti tämä voi olla 1-5 lantionpohjan tietoista lihastyötä vuorokauden aikana eli napakamman treenin aika on vasta mahdollisten repeämä-/episiotomia-arpien akuutin paranemisvaiheen jälkeen. Lantionpohjan herättelystä hyötyvät sekä alatie että sektiosynnyttäjät.

Synnytyksen jälkeen naisen keholla on uskomaton kyky toipua. Äiti voi kuitenkin kokea, että ryhtiä on haastava säilyttää tai on vaikeuksia pidätyskyvyssä. Jokainen äiti hyötyy lempeästä vatsakapselin lihaksiston toimintaa sytyttävästä harjoittelusta jo heti synnytyksen jälkeen. Viikkojen edetessä on tärkeää rohkaista äitejä liikkumaan jälleen erityisesti mikäli liikunta raskausaikana on jäänyt vähäiseksi. Välttämättä ensimmäisten viikkojen aikana oma keho ei ole tärkeimpänä äidin mielessä. Onneksi koskaan ole liian myöhäistä auttaa omaa kehoa toipumaan jos ajan kuluminen ei tuo apua.